eerste "echte" stageweek ;D - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu eerste "echte" stageweek ;D - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

eerste "echte" stageweek ;D

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

16 Maart 2014 | Chili, Valparaíso

Hallo iedereen,

Jaja deze week was het dan echt zover, mijn eerste stageweek op de school.

Maandag
Normaal gesproken begint de school om 8 uur maar ik moest er om 8:30 zijn. Wat ik wel heel fijn vond want ik moest met de micro en ik was er maar een keer geweest waardoor ik op tijd weg wou, en anders was het wel heel vroeg. Het ging zo makkelijk met de micro waardoor ik veel te vroeg was. Ik heb toen heel even rondgelopen om de omgeving te zien en daarna ben ik naar binnen gegaan. Aangezien ik niet wist in welke klas ik mee moest lopen heb ik me gemeld bij de directeur. Ik mocht meelopen bij de kinder. Dit zijn kinderen van 4/5 jaar. De eerste dag heb ik vooral geobserveerd hoe een dag voor hun eruit ziet. Hun dag bestaat voornamelijk uit spelen en eten ;D. En in de klas zijn twee juffen. één is de "echte" juf en de andere is een hulp. Maar dat is op zich ook wel nodig want het zijn me een stel bij elkaar :D. Je word door de kinderen aangesproken met tia wat letterlijk vertaald tante betekent. Maar hier in Chili is dat een teken van respect tegen de leraressen. Want de leraren worden met tio aangesproken :P.

Dinsdag
Vanaf vandaag moet ik er om 8 uur zijn dat betekent om 7:30 de micro. Omdat ik vandaag wist hoe hun dag eruit zag kon ik de kinderen helpen. Maar ik werd om 10 uur uit de klas gehaald en moest mijn tas meenemen. Geen idee waar ik heen ging liep ik achter een jongen aan die mij naar een klas bracht waar Paola als lerares was. De rest van de dag heb ik met haar meegelopen. Zij wisselt van klas waardoor ik ook verschillende klassen heb gezien en dus ook de oudere kinderen. Paolo wist dat het belangrijk was om rustig te praten omdat ik dan meer verstond. Dit vertelde ze ook aan de kinderen dat als ze mij iets wouden vragen dat ze rustig moesten praten. Dit was erg prettig omdat ik op deze manier idd ook meer meekreeg. Om 4 uur is de school uit en neem ik de micro terug.

Woensdag
Ik heb geregeld dat ik woensdag vrij ben zodat ik aan school kan werken.

Donderdag
Vandaag begon de dag weer om 8 uur, en was ik weer de hele dag in kinder. Hier in Chili eten ze tussen de middag warm en gaan de kinderen niet naar huis. De kinder krijgen de lunch in de klas, maar de rest van de kinderen moeten naar de kantine waar ze hun lunch eten. Ik eet samen met de andere leraren in een apart hokje wanneer de kinder hun lunch op hebben. De school is eigenlijk om 15:15 uit maar de ouders hebben tot 16 uur de tijd om de kinderen op te halen. Dit vind ik persoonlijk een goed systeem omdat de juffen dan rustig aan de ouders kunnen vertellen hoe hun kind zich heeft gedragen die dag.

Vrijdag
Vandaag hebben ze maar een halve dag les net zoals in Nederland. Maar de "echte" juf die moest ergens anders in vallen dus waren we maar met z'n tweeën. Wat dus opeens best wel druk was omdat je voortdurend kinderen om je heen hebt. Om 13 uur kon ik naar huis, waar ik ook heel blij mee was want ik was gesloopt en dan kon ik even rusten voordat de avond activiteit start. Op vrijdag avond hebben we namelijk het brood en koffie uitdelen aan de daklozen. Vandaag was ik als enige van de 'buitenlanders' aanwezig dus ik moest mijn beste Spaans uit de kast halen. Gelukkig konden er twee ook een beetje engels waardoor het allemaal goed kwam :D. Toen ik om 21:00 thuis kwam was ik helemaal gesloopt en was ik blij dat het weekend was.

Nou ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben van hoe een stageweek er voor mij uitziet. Zodra ik andere activiteiten op de school ga doen dan zal ik wel weer een berichtje posten. Maar de volgende keer zal ik nog wat meer vertellen over de cultuur. Aangezien ik hier nu langer zit maak je ook steeds meer mee van de cultuur.

Voor de mensen die nou toch wel nieuwsgierig zijn waar ik woon en hoe de omgeving eruit ziet, en dus graag willen creepen op google earth, of voor de mensen die het leuk vinden om een kaartje te sturen het adres is:
Calle Blanco 1117
ACJ Valparaiso
Chili

Vanuit het nog steeds zonnig Valparaiso,

Famke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 34710

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: