Leaving Melbourne :( - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Leaving Melbourne :( - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Leaving Melbourne :(

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

06 April 2017 | Australië, Melbourne

Hey lieve lezers,

Voor de laatste keer nog een weetjes over Australië want daarna wordt het weer echt een reis blog aangezien Myrte (zusje) komt en ik dan Melbourne ga verlaten. Vindt het aan de ene kant erg leuk omdat het tijd werd om weer verder te gaan maar het is zeker jammer om de mensen en de stad achter te laten.

Maar hier komen ze dan. Australië is opgebouwd in 6 staten: New South Wales, Victoria, Queensland, Tasmanië (eiland), West Australië en Zuid Australië en 2 territoria's. De staten hebben verschillende tijdsgebieden zo heb je tussen Victoria en Queensland een uur verschil. Maar de wintertijd is nu ingegaan en omdat Queensland daar niet aan doet maar Victoria wel heb je nu geen verschil in tijd meer. Zo heb je nog wel meerdere dingen waar toch nog wel een groot verschil tussen de staten zit. Zo heb je als je alcohol wil serveren (bijv als je in de bediening werkt) een RSA wat staat voor Responsible Service of Alcohol. Als je die in Victoria wil halen moet je een vier uur lange klas volgen en vervolgens een test maken (die je niet niet kan halen) maar in Queensland kan je een test online maken en dat is al voldoende.

Australië heeft 50 miljoen kangoeroes en 24 millioen mensen dus voor elke persoon heb je twee kangoeroes. Het geld wat ze in Australië gebruiken is van plastic en daardoor niet te scheuren en je kan het in de was stoppen en het ziet er weer zo goed als nieuw uit, echt ideaal. Maar genoeg weetjes voor nu hieronder nog wat ding en die ik in Melbourne heb gedaan.

Icebar
We hadden een aantal weken lang mooi weer in Melbourne wat vrij speciaal was want normaal gesproken is er altijd wel een mindere dag. Maar wat doe je als het warm is dan ga je iets doen wat cooler is en daarom gingen Leila en ik naar de icebar in Melbourne. Ik was nog nooit naar een icebar geweest dus was zeker een leuke ervaring. De naam zegt al wat het is, het is namelijk een bar gemaakt van ijs en sommige glazen zijn ook van ijs. Daarnaast hebben ze nog wat ijs sculpturen om het er wat mooier eruit te laten zien :). Om je concentratie erbij te houden en niet op de kou te focussen hadden ze allemaal leuke spelletjes dus we hebben het 1,5 uur vol gehouden voordat we onze handen niet meer konden voelen :).

Melbourne star
Je hebt in Melbourne een groot reuzenrad wat een beetje op het London eye lijkt. Dus op een dag dat we ons verveelde en het mooi weer was zijn we hier heen geweest en hebben we Melbourne van de hoogte kunnen bekijken wat zeker de moeite waard was om te doen. De reden waarom het Melbourne star heet is omdat s'avonds in het midden een hele grote ster van lichtjes wordt gevormd.

Port fairy folk festival
Ik had weer een festival waar ik op kon werken met de zelfde baas als de vorige keer. Dit festival was totaal anders als het vorige festival waar ik op gewerkt heb. Om te beginnen sliepen we nu in een beach house en niet in een tent :) en het festival zelf was veel meer familie georiënteerd dus een hele andere sfeer. Heb hier lekker veel uren kunnen werken en had weer geweldige collega om mee te werken. De laatste avond gingen we net z'n alle naar de kroeg en hebben we ons goed vermaakt ;). Port Fairy is een stadje 5 uur ban Melbourne en ligt aan de zee met normaal de gemiddelde leeftijd van 70. Dit is ook zeker te zien als je hierdoor heen loopt maar dat heeft ook zeker wel weer wat!

Millionaire Hot Seat
In het hostel hangt er een bord met dingen om te doen in Melbourne. Ik kijk er nooit meer op omdat ik het meeste wel gedaan heb maar op een gegeven moment kwam een vriendin naar me toe en vroeg of ik met haar mee wou naar Millionaire Hot Seat. Het was gratis en ik had die dag toch nog geen plannen dus ik dacht waarom niet. Op de dag van de opnamens waren we met 4 vriendinnen die daar heen gingen. Wij dachten dat het ongeveer twee uur zal duren maar toen we daar aankwamen kregen we te horen dat er 6 afleveringen worden gefilmd en dat het 8 uur zal duren. Gelukkig werden we goed verzorgd en hadden we genoeg eten en drinken om de tijd mee te vullen plus we zijn nu 6 keer op de Australische tv ;)

Trivia
Een van mijn vriendinnen werkt in een kroeg waar ze elke woensdag trivia night hebben. En aangezien we allemaal wel wouden zien waar ze precies werkte en een quiz nooit verkeerd is besloten we met een groepje om mee te doen. De quiz ging voornamelijk over Australische geschiedenis waar niemand van ons iets van af wist, maar we kregen gratis drank en chicken tenders dus wij vermaakten ons wel ;) Na een super gezellige avond hadden we de smaak goed te pakken en besloten we om ook eens mee te doen met trivia night in ons hostel. Gelukkig was deze meer international gericht dus bakten we er al iets meer van maar stonden we nog steeds ergens onderaan tot we de laatste ronde speelde wat de muziek ronde was en we bijna elke vraag wisten die allemaal dubbele punten waar waren. Sommige mensen hebben het misschien al op Facebook gezien maar we wonnen en kregen daardoor een 100 dollar beer tap, niet verkeerd dus.

Grandprix
Het laatste weekend van Maart stond in Melbourne in het teken van de Grandprix. De halve stad stond dan ook weer op z'n kop maar dit keer niet zo erg als met de Australiën open. Ik heb persoonlijk niks met formule 1 en besloot dan ook om hier niet heen te gaan. Op de race dag hadden ze stunt vliegtuigen en fighter jets als opening die we vanaf het dak mooi konden bekijken. Omdat het toch wel een groot iets was besloot ik om de race dan in ieder geval op tv te kijken met Australisch commentaar was het zeker de moeite

Dag 1: Wilsons Promontory
Myrte kwam aan en we zijn meteen de volgende dag op een dagtour naar het Nationale Park Wilsons Promontory gegaan. Dit was een 3 rijden van Melbourne naar het zuiden waardoor je het dichtstbij Tasmanië zit. We hebben vervolgens eerst een kleine Wildlife wandeling gemaakt waar we kangoeroes en emoes hebben gezien. Na de wandeling zijn we naar Mount bischop gereden waar we omhoog gelopen zijn en vanaf daar een prachtig uitzicht hadden. Hier hebben we lekker van het uitzicht kunnen genieten onder het genot van een broodje :). Na de lunch zijn we weer naar beneden gelopen en naar Squaky beach gereden. Hier hebben we over het strand gelopen wat idd raar kraakten en konden we vanaf daar een mooie coastal wandeling maken naar een punt waar we weer opgepikt werden. Daarna was het weer naar Melbourne terug rijden en s'avonds chillen in het hostel.

Dag 2: Melbourne
Vandaag stond in het teken van Melbourne bezichtigen. Omdat myrte maar 3 weken in Australië is hebben we een vrij rap tempo wat betekent dat we maar 1 volle dag in Melbourne hebben. We hebben in de ochtend een walking tour gedaan waar we veel ins and out over de stad kregen te horen. Vervolgens hebben we in de botanical gardens gelucht, heb ik myrte nog een typische Melbornian koffie laten proeven, en heb ik haar de hipster wijken van Melbourne laten zien. Daarna hebben we avond gegeten en zijn we naar de Eureka Tower gegaan om de zonsondergang van over de stad te bekijken. De Eureke Tower is de hoogste toren in Melbourne en daarom prachtig om de hele stad van te bezichtigen.

Dag 3: Great Ocean Road
Vandaag begon onze drie daagse great ocean road tour. We moesten vroeg opstaan want de tour vertrok om 7 uur s'ochtends. Vervolgens hebben we 2 uur gereden naar het punt waar de officiële great ocean road begint. Vanaf hier hadden we prachtige uitzichten over de zee meet als hoogtepunt de 12 Apostles met zonsondergang bekijken terwijl we pizza aten :). Tijdens de dag zelf zijn we natuurlijk meerdere keren uitgestapt om foto's van het mooie uitzicht te kunnen maken maar hebben we ook twee korte wandelingen gemaakt door de natuur. We verbleven in een hostel in een heel schattig strand dorpje.

Dag 4: Grampians
Vandaag hebben zijn we nog naar 2 Apostles gereden om daar nog een laatste keer van het mooie uitzicht te kunnen genieten. Want vandaag stond in het teken om naar het nationale park the Grampians te rijden. Eenmaal aangekomen hebben we een kleine wandeling gemaakt om van het uitzicht te genieten. Daarna zijn we naar het uitkijk punt the balconies gereden en waar the Grampians vooral om bekend staat. Vanaf hier hadden we prachtige uitzichten!! Daarna zijn we naar onze lodge in het nationale park gereden waar we gezellig met de hele groep hebben gebbq't.

Dag 5: Grampians en Melbourne
S'ochtends vroeg weer opgestaan voor ontbijt en vervolgens zijn we naar de Mackenzie falls gereden. Dit was een grote waterval. Je moest best wel wat trappen naar beneden lopen maar gelukkig hoefden wij deze niet meer omhoog te lopen, want onze gids zal een aantal km verderop ons opwachten. De wandeling naar dat punt was zeker de moeite waard en goed om onze benen te strekken voor onze lange weg terug naar Melbourne. Eenmaal aangekomen in Melbourne hebben we snel wat gegeten en zijn we vervolgens naar St. Kilda gegaan. Dit is een wijk ongeveer 15 minuten met de tram waar s'avonds aan de pier pinguïns tevoorschijn komen uit de rotsen. Weer terug aangekomen in het hostel was het nog een gezellig drankje doen en vervolgens tegen iedereen doei zeggen aangezien dit ons laatste nachtje in Melbourne zal zijn.

Volgens mij heb ik wel weer genoeg geschreven voor nu ;). Ik heb ondertussen ook wat foto's op Facebook geplaats voor mensen die hier nieuwsgierig naar zijn!!

Xxx Famke

• 06 April 2017 - 22:05

Paul:

Gaaf verhaal. Klinkt wel relaxed, zoals je schrijft over het dingen doen die nog niet van plan was. Melbourne klinkt ook wel als een erg leuke stad om langer te zijn. Heb je weer goed geregeld

• 12 April 2017 - 13:41

Wietske:

We hebben weer genoten van je reisverslag en van de mooie foto's .!! Heel bijzonder die breedbeeld foto in Sydney waar je het opera house en die grote brug in een beeld ziet.!!! Geniet nog samen even van deze trip. Goede reis en groetjes van opa en oma .