Noord eiland nieuw zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Noord eiland nieuw zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Noord eiland nieuw zeeland

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

22 November 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora,

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat :). De reden waarom het wat langer duurde is omdat ik een super druk progrmma heb en in nieuw zeeland er maar op heel weinig plekken wifi is. Dus dit gaat een lang verhaal worden, ik zal zeggen pak lekker een kop thee of een biertje en ga er lekker voor zitten ;)

Dag 1
De ontiechelijke lange reis! In totaal was mijn vliegreis 25 uur en 10 minuten. Je bereid je er mentaal op voor maar wanneer het dan zover is is het echt een lange reis. Gelukkig had ik de reis net overleeft en ben ik veilig in Auckland aangekomen :). Na z'n lange reis verwacht je op z'n minst beter weer dan in Nederland nou lieve lezers ik kan jullie vertellen dat het regende toen ik aan kwam. Gelukkig had ik al heel snel de bus gevonden die ik moest hebben en stopte die bijna voor mijn hostel dus hoefde niet ver te lopen. Eenmaal aangekomen in het hostel heb ik ingececkt en mijn spullen in mijn kamer gezet. Daarna wat door de stad geslenterd en lekker vroeg naar bed, want de volgende dag zal mijn avontuur al beginnen :).

Dag 2
Vandaag vertrok de bus uit Auckland naar Hahei. Het is een vrij grote bus waar ongeveer 40 man in kan. Voor de lezers die niet weten wat voor bus ticket ik heb hier nog even een korte uitleg. De bus organisatie heet Stray en heeft een vaste route die hij door het noord eiland en zuid eiland maakt. In elke plek waar we overnachten heb je de optie om langer te blijven en de volgende bus te pakken. Je heb ook een moglijkheid om tussendoor waar we stoppen voor bijvoorbeeld een supermarkt om daar uit te stappen en de volgende dag weer met een andere bus mee te gaan. En dan gaan we weer verder, nadat iedereen ingestap was konden we vertrekken en daar gingen we dan. De eerste grap die de chauffeur maakte was door de vraag te stellen wat is het leukste om te doen in Auckland, iemand enig idee??? Nee, niemand? het antwoord is het vertrekken uit Auckland ;). Onderweg zijn we nog gestopt voor een supermarkt om wat boodschappen te doen. We hadden met de groep besloten om de eerste avond te bbq om elkaar wat beter te leren kennen. We hebben dus heerlijk gegeten en heel veel gekletst met z'n allen op een geweldige strand locatie in Hahei.

Dag 3
Vandaag hadden we een vrije dag in Hahei, en konden we dus lekker uitslapen. Helaas ging dat feest voor mij niet door aangezien ik nog in mijn jet lag zat was ik om 7 wakker en kon ik niet meer in slaap komen. Dus heb ik in alle rust ontbeten en van het weer genoten. Nadat er wat meer mensen op waren zijn we met een grote groep naar hot water beach gegaan. Dit is een vrij gek iets omdat je namelijk een kuil kan graven en dat is dan warm water dus je kan het vergelijken met een buitenbad. Het Grappige is dat dit maar in een heel klein gedeelte van het strand mogelijk is en iedereen dus hutje mutje op elkaar zit. Een heel leuk fenomeen om te zien vooral als je geen idee hebt wat er aan de hand is. Na hot water beach zijn we met een groepje naar de cathedral cove gewandeld. Voor de lezers die facebook hebben zullen waarschijnlijk de foto's al voorbij hebben zien komen. Het was prachtig weer en de wandeling zelf was ongeveer 3 uur dus prima te doen. Dus toen we weer terug in ons hostel waren hebben we lekker gechillt en savond heeft iedereen zelf gekookt en zijn we met een groepje wezen kaarten.

Dag 4
Vandaag moesten we vroeg op omdat we een lange reis dag voor de boeg hadden, we gingen namelijk van de oostkust naar de westkust. Na een lange reis kwamen we aan in Reglan, een klein stadje maar echt een surfers paradijs. Het leuke hier is dat de stranden zwart zijn en we met ons hostel midden in een regenwoud zaten. Het mooie weer hebben we helaas achter gelaten en kwamen we in een regenwoud actige omgeving aan met regen. Omdat de natuur zo mooi was zijn we met een klein clubje een kleine wandeling wezen maken. De route beschrijving was heel vaag maar gelukkig goed genoeg om niet te verdwalen. In de route beschrijving stond op het hoogste punt een "pile of rocks" het was vrij veel klimmen dus we waren erg benieuwd wat dit dan zal zijn. Eenmaal boven aangekomen waren het vijf stenen op elkaar gestapeld en stelde het helemaal niks voor maar we hadden in ieder geval dikke lol gehad met z'n vijven, dus was de wandeling niks voor niks. Nadat we weer terug waren ging iedereen zijn eigen ding doen want de volgende dag vertrokken we weer vroeg en hadden we weer een lange dag voor de boeg.

Dag 5
Vandaag zijn we afgereist naar Rotorua maar met een drukke dag vol activiteiten. Als eerste gingen we naar de waitomo caves hier heb ik met ongeveer de helft van de bus een activiteit gedaan genaamd tumo tumo toobing. En het was geweldig we gingen in een grot waar we door kleine kiertjes moesten kruipen zorgen dat je je hoofd niet stoot of dat je je voet niet breekt met andere woorden echt een famke activiteit. Maar dat was nog niet eens het meest geweldige aan de activiteit, er waren namelijk GLOW WORMS :). Dit zijn beestjes die bijna alleen maar in nieuw zeeland voorkomen en die een prachtig groen blauwig licht geven. Op een gegeven moment gedurende de activiteit zaten we in een band en werden we door de gids voort getrokken en konden we dus heerlijk genieten van het mooie licht. 4 uur later zaten we weer in de bus opweg naar jawel HOBBITON!!!! We kwamen daar om 4 uur aan en hebben een toer gekregen door de movie set, en wat was dit fantastisch om te zien. Lezers die mij op facebook hebben zullen hier al wat fotos van voorbij hebben zien komen. Na belachelijk veel foto's en een hobbiton bier moesten we helaas weer terug. We werden door een shuttle bus naar Rotorua gebracht wat mijn eerste hop off locatie was waardoor ik een ander hostel als de rest had geboekt. Ik ben vervolgens naar mijn hostel gelopen en heb de rest van de avond helemaal niks gedaan, want ik was bek af :)

Dag 6
Vandaag moest ik weer vroeg op staan want ik ging raften (whoop whoop). Dit was niet zomaar raften want tijdens het raften hadden we namelijk een waterval van 7m :). We waren met 4 boten waarvan er twee omgeslagen zijn maar niet mijn boot! Het was giga heftig en echt een unieke ervaring. Rond een uur of 1 was ik weer in mijn hostel en heb ik wat boodschappen gedaan een beetje door het stadje gelopen en vooral rustig aan gedaan.

Dag 7
Vandaag heerlijk uitgeslapen voor iemand met een jet lag dus zat om 8 uur aan de ontbijt tafel ;). Ik had aan de receptie gevraagd voor een leuke wandeling en die raadde the redwood forest aan, wat gelukkig een korte bus rit van het hostel was. Tijdens de bus rit stapten twee jongens in die bij mij in de stray bus hadden gezetten en we besloten om met z"n drieen een wandeling te maken. De jongens hebben in tegenstelling van wat mensen Veel mensen denken me de oren van de kop gekletst maar daardoor was het wel erg gezellig. Na de wandeling heb ik nog door een park in de stad gelopen en s'avonds lekker gechillt in het hostel.

Dag 8
Vanochend stond ik op met iedereen in rep en roer want er was een aardbeving geweest! Ik zat op dit moment in het midden van het noord eiland wat waarschijnlijk een van de meest veilig plekken was om te zitten, maar het was zeker wel het gesprek van de dag. De bus vertrok pas om 1 uur, en heb in de ochtend nog wat zwavel pools bezocht waar Rotorua bekend om staat. Door de aarbeving waren deze wel een stuk actiever geworden en stonken ze ook meer. De bus chauffeur was te laat waar hij ook bekend om stond maar daardoor kon ik al wel met veel mensen kletsen die ook aan het wachten waren. Nadat de bus eenmaal was aangekomen kwamen we erachter dat er iets mis was met de booking site voor je plekje in de bus waardoor we maar met 16 man waren in een grote bus, HEERLIJK. We zijn vandaag naar lake aniwhera gereden een plaatsje in de middle of nowwhere. De reden dat we hier zaten was vanwege de mauri cultuur te vergelijken met de aboriginals van Australia. We hebben deze avond een hangi gehad wat een traditionele maaltijd is en we hebben alles over de cultuur geleerd en een aantal woordjes uit hen taal zoals Kia Ora wat hallo betekent ;)

Dag 9 en dag 10
Vandaag mochten we weer vroeg op en ging we naar whakahoro. Dit ligt weer in the middle of nowhere en dit keer zelf zo erg dat het ongeveer 1,5 van de geasvalteerde weg was. De slogan van stray is "off the beaten track" dat namen ze hier wel erg letterlijk. De weg kan je vergelijken met de death road in Bolivia voor de lieve lezers die dit niet kennen pak google afbeeldingen erbij en je kan je een voorstelling maken. God zij dank hoefde ik niet de rijden, zouden mede passengiers ook niet gewild hebben aangezien ik mijn rijbewijs nog niet heb maar dat is een ander verhaal. Tijdens deze rit waar we prachtige uitzichten hadden kwamen we aan op een boerderij. Hier hebben we s'avond smoors bij het kampvuur gemaakt wat super gezellig was. Smoors zijn een biscuit en dan een marsmellow die boven een kampvuur is geweest met een stukje chocolate en dan weer een biscuit en dan smullen maar :). De volgende dag zijn we naar een waterval gelopen door ontiechelijk veel modder maar dat zal het waard zijn werd ons verteld. Eenmaal bij de waterval aangekomen moest je langs een rots en dan zal je de waterval kunnen zien. Voor de lezers die dachten dat het hier 25 graden en korte broeken weer is hebben het goed mis want het heeft hier de afgelopen dagen namelijk heeel heel veel geregend en als het niet regende was het op z"n minst koud. Door de hele vele regen konden we niet voorbij de rots omdat het water daar te hoog voor was en hebben we de waterval helaas niet kunnen zien maar desondanks wel heerlijk nederlands gekletst met twee meiden aangezien wij de enige drie waren die de modder durfde te trotseren. S'avonds weer heerlijk bij het kampvuur gezeten waar onze chauffeur geweldige verhalen vertelde. Ondanks dat hij altijd te laat is is het wel een geweldige chauffeur die de helft van de tijd onzin uitkraamt om te kijken of we nog wel op letten.

Dag 11
Vandaag zouden we eigenlijk om 6 uur s'ochtend weg moeten rijden om de tongario crossing te lopen, dit is namelijk een wandel tocht van 6 a 7 uur maar zeker de moeite waard als je de verhalen hoort en de foto's bekijkt. Helaas lag er sneeuw op de top en zal het vandaag weer gaan sneeuwen en daardoor ging de wandeling Helaas niet door. Dus besloten we om een andere wandeling te maken. Toen we aankwamen begon het te regenen en zijn er twee groepen gemaakt, 1 groep deed de wandeling van een uur en de andere groep van 2 uur. Je zal vast al weten in welke groep ik zat namelijk die van 2 uur. Het was een rondje en een grote waterval was ons halfverwege punt. Het was ondertussen minder gaan regenen dus dat was zeker fijn maar het was nog wel steeds koud ;). Toen we op het halverwege punt waren begon het opeens te hagelen en heeft het ook niet meer gestopt. We zaten allemaal koud en verkleumd in de bus maaaaaar de waterval was fantastisch, plus het was een locatie uit een van de lord of the rings films. Eenmaal in het hostel aangekomen snel ingeckeckt en heerlijk een warme douche genomen. S'avond hebben we nog met z'n alle deel twee van lord of the rings gekeken onder een heerlijke warme dekken.

Dag 12
Vandaag weer zoals ondertussen al als gewoonlijk voelt om 7:30 de bus op naar Wellington. Ondertussen was de bus iets voller geworden door pick ups maar nog steeds prima te doen. Het was vandaag een lange reis dag naar Wellington maar we zijn ondertussen nog op wat mooie locaties gestopt om even de benen te strekken. Rond een uur of 4 kwamen we in Wellington aan en was het onze eerste mooie dag sinds Hahei dus dat betekent??? Ijsje!!! Amber en ik hadden een prachtig plekje gezien waar we de goedkoopste ijssaloon van Wellington hadden gevonden en kennelijk mocht de ijsco boer ons wel want het was bijna een dinner wat we kregen. Amber is trouwens een meisje uit England die toevallig bijna het zelfde schema heeft als ik en reis daar als sinds Auckland mee samen. Ik mocht van haar op de iPad dit hele verhaal typen dus sorry voor de vele spelfouten ;)

Ik hoop dat je thee, bier, cola, koffie of iets anders lekker was en dat je het leuk Vond om mijn verhaal te lezen, want dit was namelijk alweer het noord eiland!!! Ik heb het in ieder geval super naar mijn zin, en het zuid eiland gaat alleen nog maar mooier worden :).

Sweet as

Fammie

  • 22 November 2016 - 09:41

    Myrte:

    Whaa super leuk om te lezen fammie! En ik zie aan de manier hoe je schijft dat je goed in je vel zit daar (lees) - Woop Woop - Glow Worms - hobbiton bier. Een typisch famke verhaaltje lekker uit de losse pols geschreven ik hoor het je gewoon vertellen dat is het mooie. Geniet er nog van daarooo XOXOOXO

  • 22 November 2016 - 14:17

    Wietske Van Der Molen:

    Hallo Famke, we hebben weer genoten van je uitgebreid verslag . Heerlijk om zo'n trip te maken.

  • 22 November 2016 - 18:17

    Stella:

    Top verhaal! Ik ben jaloers. Geniet er van!

  • 22 November 2016 - 19:07

    Paul:

    Leuk verhaal fam. Hetleest lekker ook zonder thee of bier. Het is ook een mooie manier van reizen. Je ziet veel, je doet veel en je ontmoet veel leuke mensen. Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal.

  • 22 November 2016 - 20:42

    Rick:

    Leuk verhaal Famke. Top om te horen dat je het zo naar je zin hebt wij zijn Super benieuwd naar al je verhalen. Geniet van je reis

  • 23 November 2016 - 10:27

    Marion:

    Heel leuk verhaal en super dat ik nog in je mail-bestand stond. Wist van je reis niks af maar geniet nu lekker mee. Het is een super land en ook al is je weer niet je van dat het blijft genieten. (2005 zelf rondgereisd en dus alles komt weer terug incl. de zwavellucht)
    Groetjes Marion

  • 06 December 2016 - 01:33

    Shelby:

    I look forward to reading your blogs. You go into such great detail, so I feel like I am there with you. I'm so glad you are enjoying your trip!
    Always making new friends & enjoying beautiful scenery!

    Have a safe trip!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 34763

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: