Het leven in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Het leven in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Het leven in Melbourne

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

01 Maart 2017 | Australië, Melbourne

Hoi lieve lezers,

Ik dacht het is weer tijd voor een blog!! Ondertussen ben ik alweer twee maanden in Melbourne en is er heel veel gebeurd.

Kerstmis
Kerstmis in Melbourne is zoals je misschien al verwacht had heel anders. Dit is voornamelijk omdat er bij lange na geen sneeuw te zien is. De stad deed heel erg zijn best om de kerst sfeer te creëren door allemaal slingers en posters door de hele stad op te hangen. Maar ondanks dat bleef het voor ons buitenlanders maar een rare bedoeling. Normaal gesproken vier je kerst met je familie en hebben meeste mensen een groot kerst diner. Hier is het onder de backpackers een traditie om naar St Kilda's beach te gaan. En daar gingen we dan met het halve hostel naar het strand. En ik kan je een ding vertellen ik heb nog nooit zoveel mensen op het strand gezien!! Nou moet ik ook bekennen dat het perfect strand weer was het was namelijk 36 graden en daarmee dan ook mijn warmste kerst ever. Ook al was het misschien de vreemde kerst viering, het was zeker leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Nieuwjaar
Ook met nieuwjaar was er in de verre wegen geen sneeuw te bekennen. Gedurende de dag hebben we niet veel bijzonders gedaan. Rond 11 uur s' avonds zijn we naar een park gegaan waar het de enige dag van het jaar is wanneer je alcohol mag drinken in het park dus je kan je misschien wel voorstellen dat er al een gezellige sfeer hing ;). De meeste lezers weten dat er elk jaar een grote vuurwerk show in Sydney is, maar wat jullie niet wisten is dat Melbourne dit ook doet. Wij gingen naar het park om wat de grootste vuurwerk show van Melbourne tot nu toe zal zijn. En het was zeker erg gaaf om te zien en voor de verandering het niet koud te hebben terwijl je het vuurwerk aan het bewonderen bent. Het enige wat wij als Nederlanders te klagen hadden was WAAR ZIJN DIE OLLIEBOLLEN ;).

Australian Open
De Australian Open is een van de vier grote tennis evenementen in een jaar. En elk jaar wordt deze in Melbourne gehouden en voor de twee weken dat dit toernooi aan de gang is staat dan ook een groot gedeelte van de stad op z'n kop. Voor de mensen die het nog niet wisten, ik ben een grote tennis fan en MOEST dan ook hierheen aangezien ik toch al in de stad was. Samen met twee anderen besloten we meteen de eerste dag te gaan en gingen we voor de ground tickets. Dit betekent dat je de hele dag naar de buiten banen kan om de wedstrijden te zien. Op de buiten banen spelen helaas niet de grote namen zoals Roger Federer, maar ondanks dat hebben we heel veel mooie wedstrijden gezien en hebben ons voor 12 uur lang goed vermaakt :).
Samen met een ander hostel genootje besloten we om ook een van de grote wedstrijd te zien en hier zijn we dan ook op de derde dag heen geweest. We hadden kaartjes om naar de ROD LAVER ARENA te gaan, wat het grootste tennis stadium is in Melbourne. We hadden een dagkaart waardoor we drie wedstrijden konden zien. We hadden ons huiswerk gedaan en daardoor konden Venus Williams, Angelique Kerber (nummer 1 bij de vrouwen) en Roger Federer zien. Ik voelde me die dag net een kind van vier die met sinterklaas zijn cadeautjes mag uitpakken :)!!

Rainbow Serpent
Rainbow Serpent is een festival wat een week lang is en ongeveer 4 uur lang rijden vanaf Melbourne is. Ik mocht hier werken voor een pizza, nacho en noodle tent. Tijdens deze week was ik vooral bezig met het klaar maken van de noodles en ze te verkopen aan de festival gangers. Onze kraam was heel erg bekend en daarom altijd druk dus geen tijd om te vervelen. In mijn vrije tijd mocht ik van het festival genieten. Het was een zeker een gaaf festival ook al zal ik hier zelf geen kaartje voor gekocht hebben aangezien het meer een hippie festival was. Tijdens het werken op het festival sliepen we in tenten wat zeker weer leuk was om te doen! Het was jammer genoeg geen gras en heel veel stof aangezien we in the middle of nowhere zaten of zoals ze dat in Australië zeggen THE OUTBACK ;). Normaal gesproken krijg je een maaltijd per dag van je baas op een festival, maar mijn baas was super cool en we mochten zoveel eten als we wouden tijdens onze pauzes. Omdat mijn baas dit al voor 18 jaar doet hebben ze heel goede contacten met de bazen van de andere food trucks. Dit betekende dat we gratis koffie, smoothies en burgers konden halen :) Ik heb het hier dan ook ontzettend naar mijn zin gehad en heel veel leuke mensen ontmoet.

St Kilda festival
St kilda is een suburb in Melbourne en is ongeveer 20 minuten met de tram vanaf waar ik verblijf. Een keer in het jaar hebben ze hier een heel groot gratis festival. Het festival was van 9 uur s'ochtends tot 10 uur s'avonds. Met twee andere meiden besloten we om rond 12 uur daar heen te gaan. We hebben naar allerlei locale bands geluisterd er was professioneel volleybal tournament aan de gang en van heel veel verschillende culturen eten en activiteiten. We hebben onze ogen uitgekeken hoe anders dit is dan festivals in Europa. Tijdens het festival kom je het halve hostel tegen en hebben we gezellig bijgepraat met iedereen.

White Night
Tijdens mijn werk op het festival vroeg iedereen "Ben je in Melbourne voor White Night???" Dit zal in Februari zijn en ik ben van plan om tot eind maart in Melbourne te blijven dus mijn antwoord was ja ;). Iedereen die ik vroeg wat het was vertelde dat het een kunst festival is maar dat ik MOET gaan. Gelukkig tegen de tijd dat het bijna was konden we een map krijgen en wisten we in ieder geval wat het ongeveer zal zijn. Wat heel lastig is om uit te leggen tenzij je mij foto's en video's van die avond gezien hebt. Het festival begon om 7 uur s'avonds en was afgelopen om 7 uur s'ochtends. Wij besloten om rond uur om 10 te gaan aangezien veel dingen projecten waren die licht geven. We hebben het die avond tot 4 uur s'nachts volgehouden :).

Tv reclames
In het hostel is op elke vloer een gemeenschappelijk ruimte waar een tv met twee banken is. S'avonds is de tv dan ook aan en is er altijd een gezellig groep om tv te kijken wat vaak meer kletsen is dan echt het kijken. Een van de eerste dingen die je opvalt is dat de reclames belachelijke slecht zijn. Een voorbeeld is dat een brood een gezicht heeft en de hoofdrol speelt in een reclame voor zonnebrand. Of dat je een bioloog hebt die onder een microscoop kijkt en dat gaat over credit kaart schulden. Ja echt wanneer ik slecht zeg bedoel ik ook echt slecht. Ik had nooit gedacht dat ik dit zal zeggen maar we missen de Europese reclames. Ondertussen is het groepje waarmee ik hier al een tijd zit gewend aan de slechte reclames maar daardoor nog leuker als er iemand nieuw is die zich verrast over de slechte reclames :).
De eerste week toen ik hier aankwam werd mij gevraagd of ik mee wou naar Mecca's en ik had geen flauw idee wat dat was. Nadat mij uitgelegd werd dat dit de Australische manier van Mac Donalds is werd het mij duidelijk. Wat ik niet verwacht had is dat dit zo echt australisch is dat zelfs tijdens de reclames Mecca's wordt gezegd in plaats van Mac Donald's. En toen ik dat eenmaal door had ben ik gaan kijken naar de naam bij de restauranten en verbaasde me dat het daar gedeeltelijk Mac Donalds wordt genoemd en gedeeltelijk Mecca's

Algemene dingen
Wat mij ook op is gevallen in de afgelopen weten is dat Australiërs het leuk vinden om dingen of te korten naar iets met pie. Zo namen ze lippenstift geen lipstick maar lippie. Wat ook een typisch Australisch woord is is Hieps, wat a lot betekent. Zo zeggen ze bevoordeeld that was hieps of fun!!

Zoals de meeste lezers misschien al wisten rijden ze in Australië ook aan de linker kant van de weg. En zelfs na twee na drie maanden betrap ik mezelf nog steeds op het feit dat ik eerst de verkeerde kant uitkijk als ik de weg wil oversteken. Een raar ding wat ze hier ze in Melbourne hebben is de stoplichten. Nou zijn stoplichten zelf niet raar maar wel hoe ze hier werken. Ze zijn namelijk super kort groen, je hebt vaak niet de kans om tijdens groen over te steken. Maar ze blinken ontiechelijk lang rood. Op elk stoplicht is een stikker geplakt wat zegt ga niet beginnen met lopen wanneer het stoplicht knippert. Maar het knippert zo lang dat je makkelijk de overkant kan halen.

In mijn vorige blog vertelde ik dat je binnen de CBD (business centrum) gratis met de tram kan reizen. In de tram heb je dan ook drie soorten mensen.
1. business mensen in nette pakken en koker rokken
2. Toeristen, altijd makkelijk te herkennen aan de camera's en de kleding die ze dragen
3. School kinderen
De school kinderen zijn er heel makkelijk uit te pikken aangezien ze hier school uniformen dragen. En het leuke is dat elke school een ander uniform heeft. En na twee maanden heb ik in elke tram wel een keer gezeten en ik wist niet dat Melbourne zoveel verschillende scholen had het is echt ongelofelijk.

Als je door de stad loopt valt het op dat hier heel veel Aziaten zijn. Van te voren had ik hier niet zo over nagedacht maar Australië en niet zo ver van Azië en heeft veel betere werk omstandigheden. Het rare is dat het daarom niet altijd het gevoel geeft dat je in Australië bent totdat je naar een suburb buiten de binnenstad gaat en je de huizen, droge grond en het echte Australische accent hoort. In het hostel hebben we een aantal Australiërs maar 80% procent is Duits. Het is niet te geloven hoeveel Duitsers er zijn. Sommige Australiërs maken er een grap van door te vragen over er nog wel Duitsers zijn in Duitsland.

Ik denk dat ik voor nu wel weer genoeg verteld heb ook al is er nog zoveel meer over Melbourne te vertellen maar dat ik voor mijn volgende blog.

Xxx Fammie



  • 02 Maart 2017 - 11:02

    Marion:

    Hoi Famke,

    Gezellige en jaloers makende mails maak je. Hoop dat je het vol blijft houden zodat wij heerlijke kwartiertjes meemaken (jij maanden/jaren).
    Wilde dat ik dit zelf (toen ik jong was) had kunnen doen en niet alleen 7 weken vakantie zoals nu het geval is geweest.
    Maar ik gun het je hoor !!!!

    Op hoeveel staat je stappen teller nu ?

    Groetjes Marion

  • 02 Maart 2017 - 15:41

    Dineke Veldkamp-Efde':

    Hoi Famke ,

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt !
    Heel leuk om je reisverslag steeds te lezen.
    Blijf zo genieten , wij blijven je volgen,

    Groetjes ,
    Leo en Dineke

  • 07 Maart 2017 - 06:24

    Famke:

    Leuk om te lezen dat je dat ik een aantal vaste lezers heb :) ik ben nu vier maanden onderweg en heb nog vier maanden te gaan!! Ik heb nog steeds elke dag een minimum van 10.000 stappen Marion ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 34699

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: