Zuid Eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Zuid Eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Zuid Eiland

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

10 December 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora,

Ik wou deze blog beginnen met een aantal wist je datjes!
Wist je dat....
.... de inwoners van Nieuw-Zeeland kiwi's worden genoemd.
.... er in Nieuw-Zeeland aan de linker kant word gereden.
.... het bijna onmogelijk is om een prullenbak te vinden als je niet in een grote stad woont.
.... wij verwent zijn dat we overal WiFi hebben, in nieuw Zeeland is het in heel veel hostels niet.
.... nieuw Zeeland bijna alleen maar één baans bruggen heeft.

Daarnaast ga ik mijn excuses alvast aanbieden voor de belachelijk vele taalfouten maar daar is vast wel doorheen te lezen ;)

Dag 13
Vandaag mochten we lekker vroeg opstaan om de veerboot naar het zuid eiland te nemen. De veerboot ging om 08:00 en wij hadden om 06:45 de shuttlebus daarheen. De veerboot was zoals te verwachten te laat en we vertrokken om 08:30 opweg naar picton. De rit met de veerboot duurt ongeveer 3 en een half uur. Gelukkig hebben ze een cinema en heb ik heerlijk relaxt een film gekeken. Het was vandaag prachtig weer dus na de dik van het prachtige uitzicht kunnen genieten toen we het zuid eiland naderde. In picton hebben we een nieuw bus opgepakt aangezien de oude op het noord eiland bleef en toen konden we richting Abel Tasman. Onderweg kwamen we langs een stadje Nelson waar we een vrij grote groep opgepikt hebben en toen toch echt richting Abel Tasman. Hier kwamen we vrij laat richting te middag aan, en hebben toen met de hele groep een gezellige groepsmaaltijd gemaakt. Daarna nog even bij de open haard gezeten en toen echt naar bed aangezien het een lange dag was.

Dag 14
Vandaag zal ik gaan peddleboarden wat gelukkig pas om 11:00 begon dus kon ik voor het eerst in een lange tijd een soort van uitslapen. Voor het eerst hadden we geen stapel bed dus heb heeeerlijk geslapen, toch gek hoeveel verschil dit is. Rond een uur of 10 kwam de eigenaresse naar ons toe en vertelde dat het peddleboarden afgelast werd vanwege de wind. We zouden met 4 van onze bus deze activiteit doen, omdat we niet niks wouden doen ik het prachtige nationale park besloten we om een watertarief te nemen naar een bepaald punt waar we vervolgens uit stapte en vanaf daar weer terug naar het hostel/lodge lopen. De wandeling zal 4 uur duren maar wonderbaarlijk was het allemaal vlak. Ik kan jullie alvast verklappen dat maak je niet gauw mee in Nieuw-Zeeland. Tijdens deze tocht hebben we heerlijk wat af geklets en natuurlijk vooral van de prachtige uitzichten genoten aangezien het weer een zonnige dag was. Toen we terug kwamen hebben we de verhalen van de andere activiteiten aangehoord en daarna vooral vrij weinig gedaan aangezien het een top locatie is om te relaxen.

Dag 15
Vandaag ben ik op tijd opgestaan niet omdat het moest maar omdat de groep met mijn maatjes en de chauffeur (tot nu toe mijn favoriet) door ging en ik en gelukkig amber ook nog een extra nacht in Abel Tasman verbleef. Na iedereen uitgezwaaid te hebben heb ik in alle rust ontbeten en mijn tas weer her ingepakt aangezien ik nu alle ruimte had omdat iedereen weg was. Daarna ben ik naar het strand gelopen waar ik nog nooit zoveel zeesterren bij mekaar heb gezien echt super gaaf. Vervolgens heb ik op amber haar iPad mijn eerste blog geschreven en s'avonds heerlijk uitbreid gekookt met amber en genoten van de rust, want ik kan jullie vertellen dat je dat niet vaak hebt als een backpacker ;). Er was tegen het begin van de avond wel een nieuwe groep gearriveerd maar die werden niet in onze slaap kamer ingedeeld (so lucky!)

Dag 16
Vandaag moeten we zoals gewoonlijk vroeg opstaan om te reizen richting Westport. Iedereen stond netjes op tijd klaar om onze bagage in te laden maar de chauffeur en bus waren nergens te bekennen. Gelukkig kwam na een kwartier wachten de eigenaresse eraan om ons mee te delen dat de bus vertraagd is en dat we 2 1/2 uur moesten wachten. Wat er precies aan de hand was wist ze niet maar dat zal onze chauffeur wel vertellen als hij weer terug was. Rond 10:30 kwam de chauffeur met bus dan eindelijk het terrein op gereden, iedereen heeft snel zijn spullen ingeladen en weg waren we. Amber en ik waren ondertussen aan het grappen dat het niet een hele goede eerste impressie was ;). Al snel begon de chauffeur in geur en kleit te vertellen wat er aan de hand was. De korte versie is dat hij een nieuwe bus moest ophalen omdat hij een kleine bus had en een grote nodig had en onderweg ging alles mis wat mis kon gaan. Vanwege de vertraging hadden we weinig stops en namen we de niet toeristische route richting Westport. Hier kwamen we rond 18:00 aan en helemaal gaar van het reizen! We hebben een makkelijke maaltijd gekookt en vooral vrij weinig gedaan.

Dag 17
Vandaag weer vroeg opgestaan aangezien er weer een lange reisdag voor de boeg was. Onderweg zijn we gestopt bij de beroemde pancake rocks waar we gelukkig wat tijd hadden zodat we in alle rust rond konden lopen. Tijdens de busrit hadden we prachtige uitzichten en realiseerde we ons dat tussen zuid en noord toch echt wel een heel groot verschil zit. Aan het begin van de avond zijn we aangekomen in Frans Jozef waar we twee nachten verblijven wat betekende dat onze maatjes daar ook waren. We hebben in de avond weer gezellig bijgeklets onder het genot van een drankje want er was een hele gezellig knusse bar bij het hostel. We zijn wel op tijd naar bed gegaan aangezien de volgende dag de leukste activiteit zo ver zal gaan plaats vinden.

Dag 18
Vandaag vroeg opgestaan omdat we ons hadden opgegeven voor de ICE EXPLORE TOUR, jullie zouden je afvragen wat het is wat ik zal uitleggen. Je gaat tijdens deze tour met een helikopter omhoog en wordt boven op de flox glacier afgezet vervolgens wordt er voor je neus door de gids een pad gecreëerd. Dit is omdat de glacier elke dag zoveel verplaats dat oude paden niet bewandelbaar meer zijn. En om het nog beter de maken ga je tijdens de tour ook echt in de glacier. Het enige nadeel is dat deze tour de meeste gecancelde tour in heel nieuw Zeeland is. Dit heeft te maken dat het te bewolkt is waardoor de helikopters niet veilig kunnen landen. En zoals we al pech hadden voor de tangariro crossing hadden we dat nu ook want helaas werd deze geweldige tour vanwege de wolken en regen gecanceld. We besloten met een klein groepje dat de regen ons niet zal neerhalen en zijn door de regen gaan wandelen naar de Frans Jozef glacier. Door de mist gaf dit hele mooie uitzichten en was ik blij dat ik het gedaan had ondanks dat ik helemaal doorweekt terug kwam. De wandeling was een goede 4 uur en was dus een perfecte dag opvulling. In de avond zijn we met een klein clubje naar de hot Pools gegaan waar ze drie baden hadden eentje van 36, 38 en 40. Dit was perfect om tot rust te komen en lekker te relaxen. S'avonds nog een drankje gedaan en slapen maar

Dag 19
Vandaag een vrij korte reisdag voor de boeg wat zeker een lekker vooruitzicht was. We gingen richting Wanaka wat een heel leuk dorpje is aan een groot meer. Omdat we op tijd aankwamen konden we lekker langs het meer lopen. Helaas regende het wel maar gelukkig halverwege kwam de zon door en hadden we zelf een regenboog. Wat zeker vet was aangezien er één boom in het meer staat en wonderbaarlijk genoeg niet dood gaat wat dus mooie foto momenten aanbood ;). Daarna besloten we met een groepje van 10 om uit eten te gaan gewoon omdat het kan. Na wat dubben kwamen we bij een Mexicaans restaurant uit waar we heerlijk gegeten hebben.

Dag 20
Vandaag konden we lekker uitslapen aangezien de bus pas om 09:30 vertrok. We werden vervolgens naar een plek vlakbij gereden waar we de mogelijkheid kregen om een korte wandeling te doen of te chillen omdat we moesten wachten op de mensen van een andere activiteit. Ik besloot de wandeling te maken waar we uur voor kregen terwijl op de borden 2 1/2 uur stond. Eenmaal boven aangekomen realiseerde ik me dat het nooit zal lukken om op tijd terug te zijn. Gelukkig bleven ze wel wachten en was ik uiteindelijk maar 5 minuten te laat maar wel met een tomaten rood gezicht. Bij de bus aangekomen moesten we nog wachten op een aantal andere en toen konden we toch echt vertrekken richting QUEENSTOWN! Hier kwamen we eind middag aan waardoor we wat tijd hadden om rond te lopen en het leuke stadje te bekijken. Verbazingwekkend kwamen we heel veel reisgenootjes tegen van onze eerste bus en merkte we al snel dat je niet rond kan lopen zonder een bekende tegen te komen. S'avonds in het uitgaans mekka van nieuw zeeland moesten we wel een drankje doen ;).

Dag 21
Vandaag weer vroeg op omdat ik besloot meteen de zuid loop te doen en later wat dagen in queenstown te verblijven. Vandaag was het dan zover we zouden eindelijk naar MILFORD SOUNDS gaan. In een dorpje waar we een pauze hadden kregen we slecht nieuws te horen. Om naar de milford sounds te komen moet je namelijk over een pas en daar sneeuwde het waardoor de weg ernaar toe gesloten was. De chauffeur moest met allerlei mensen overleggen en bellen en wij hebben in het stadje wat rondgehangen. Na een uur hadden we godzijdank goed nieuws (mocht ook wel een keer) en konden we toch die kant op rijden. Op de pas was het inderdaad aan het sneeuwen wat voor de chauffeur de eerste keer was dat hij dit zag wat voor hilarische taferelen zorgde. En toen was het zover de boottocht door de Milford sounds. De boottocht duurde 1 1/2 uur en tijdens deze 1 1/2 hebben wij zon, regen, hagel en sneeuw gehad. Ik dacht dat we op het noord eiland echt in de middle of nowhere verbleven totdat we op deze locatie aankwamen genaamd Gunns Camp. We sliepen hier in cabins die doormiddel van een open haard warm gehouden moesten worden, daarnaast werd de stroom gegenereerd door een diesel motor en die werd om 10 uur s'avonds uitgezet. We hebben gezellig met z'n alle gegeten en s'avonds vroeg naar bed.

Dag 22
Vanochtend in de vriesende kou opgestaan en zijn we vervolgens naar een plek gereden waar we de key summit wandeling konden maken. Dit was een prachtige wandeling met boven op de top super uitzicht op de bergen. Beneden aangekomen zijn we richting invergagill gereden. Hier werden een aantal afgezet waaronder ik en gingen een aantal door naar bluff. In bluff gaat namelijk de boot naar stewart island maar had al gehoord dat je daar minimaal 3 nachten moet verblijven om waar voor je geld te hebben. Daarnaast was het een hele kleine boot en een hele ruige zee en wordt er gemiddeld 3 keer per boot rit overgegeven door mensen die hier gevoelig voor zijn en laat ik daar nou net een van zijn. Ik was dus blij dat ik in invergagill verbleef en lekker van mijn vrije middag kon genieten.

Dag 23
Vandaag zouden we richting dunedin rijden waar je op heel veel plekken wildlife kan zien zoals zeehonden, dolfijnen en pinguïns. Maar helaas had was mijn lucky streak uitgewerkt en waaide het daar zo hard dat het niet veilig was om een bus door te rijden. We werden vervolgens door de chauffeur bij een museum gedropt waar we drie uur te tijd hadden om rond te lopen. Voor mensen die mij kennen weten dat ik totaal geen museum mens ben en was er dan ook in 15 minuten doorheen gelopen. Gelukkig had ik van iemand een tip gekregen dat er naast het museum een hele grote tuin was met een kinderboerderij en zelf exotische vogels. Natuurlijk besloot ik hier een kijkje te nemen en heb hier de rest van de tijd mij prima vermaakt. Vervolgens reden we naar bluff om de mensen van stewart island op te halen. Nadat we compleet waren zijn we weer terug naar queenstown gereden. Hier kwamen we rond 8 uur aan en natuurlijk had niemand zin om te koken en was het dus tijd voor FERG BURGER. Dit zijn hele goede hamburgers voor een zeer schappelijke prijs die strijd voor een één of andere prijs voor de beste burgers.

Dag 24
Vandaag heerlijk relaxt ontbeten en mijn activiteiten geboekt voor morgen. Daarna ben ik met een klein groepje met de beroemde kabelbaan omhoog gegaan. Hier boven heb je een soort roddel attractie waar we drie keer vanaf mochten (inbegrepen in ons kaartje ;)). Dit leverde weer veel gelach op aangezien we tegen elkaar gingen racen. Daarna nog van het prachtige uitzicht genoten en de heerlijke zonneschijn. Vervolgens heb ik nog langs het meer gewandeld en verder niet heel veel gedaan

Dag 25
Vandaag was het dan zover mijn gewaagde activiteiten in Queenstown. Het was ongeveer 40 minuten rijden waarin iedereen elkaar gek aan het maken was van de zenuwen. Maar daar was het dan de NEVIS BUNGY EN NEVIS SWING WAAAAAH!!! Eenmaal boven aangekomen werd mij verteld dat we eerst de bungy moesten doen wat ik eigenlijk wel chill vond aangezien ik daar het meest tegen op zag. Voor de mensen die geen Facebook hebben dit is een bungy van 134m en is de langste bungy in Nieuw Zeeland, Australië en zuid Azië. Toen ik daar eenmaal stond was ik verbazend rustig en ging ik zonder twijfel naar beneden. Eenmaal weer boven aangekomen en stijf van de adrenaline heb ik nog een aantal andere zien springen en toen was het tijd voor de swing. Dit is een soort van schommel waar je van boven naar beneden wordt gedropt en vervolgens heen en weer schommelt. Maar ook dit is geen kinder attractie aangezien het the worlds biggest swing is. Na dit grote avontuur zijn we weer in queenstown afgezet en heb ik nog een wandeling gemaakt om de benen wat los te schudden :).

Dag 26
Vandaag vertrok ik helaas weer uit queenstown en reden we richting Mount Cook. Het was gelukkig niet een hele lange rit en we kwamen hier dus op tijd aan. We hebben vervolgens met de hele bus een wandeling van 3 uur gemaakt over 3 hangbruggen om mount cook te kunnen zien. Dit was een vrij eenvoudige wandeling omdat het vrij wel vlak was.

Dag 27
Vandaag vertrok de bus weer vroeg maar niet met mij want ik heb twee extra nachten in dit geweldige plaatsje. Rick (een andere nl jongen) en ik besloten om richting te Mueller hut te lopen. Het eerste stuk was 1875 trappen omhoog (en ja Rick heeft ze geteld) maar echt stijl omhoog. Daarna kon je in een gedeelte was je af een toe een oranje paal ziet staan waardoor je weet welke kant je op moet lopen (geen pad dus). Het tweede stuk werd door iedereen afgeraden om te lopen omdat wij geen ijs schoenen hadden en dus niet de juiste materialen. Rick en ik hadden besloten te lopen zover al veilig was. Op een gegeven moment kwamen we wat sneeuw vlaktes tegen en Rick dacht dat dat een goed punt was om terug te keren. Ik zag een hele grote sneeuwvlagen waar je stijl omhoog moest lopen en kreeg hem zover om in ieder geval tot daar te lopen. Hier was een perfecte plek om te lunchen en dan weer terug te keren. We waren bijna klaar toen er een groepje van boven naar beneden kwam. Ik vroeg hoe ver het nog was uit nieuwsgierigheid en zij vertelde dat het prima te doen was en geen sneeuw na deze grote sneeuw vlakte. Rick en ik keken elkaar aan en besloten om de gok toch te wagen. Eenmaal boven op de sneeuw vlakte bleken ze gelogen te hebben maar het was nu al te laat we zouden die hut halen. En na 20 minuten kwamen we dan eindelijk in de hut aan, hier heel even gezeten en vervolgens weer terug. In totaal was het 1000m omhoog en dus ook weer naar beneden. Toen ik terug kwam hebben we heerlijk ijsje gegeten en de rest van de avond voetjes omhoog en rusten maar.

Dag 28
Vandaag heerlijk uitgeslapen en vervolgens lekker lang ontbeten met een prachtige uitzicht. Ik voelde me net een oude oma omdat ik geen trap af meer kon lopen omdat het net voelde alsof mijn kuiten ging knappen. Dus wat besloot ik te doen inderdaad een wandeling met trappen. Omhoog ging prima en was gelukkig niet zover als gisteren de terug ging iets minder soepel maar ik het het gehaald ;). Er was ondertussen een nieuwe bus aangekomen waardoor ik weer kon bijkletsen met wat maatjes en toen zij de eerste wandeling gingen doen heb ik heerlijk van de zon genoten.

Dag 29
Vandaag verlieten wij helaas het prachtige Mount Cook en gingen we richting Christcurch. Onderweg zijn we nog gestopt bij the cookie time factory wat een bepaalde koekjes zijn die heel erg bekend zijn in nieuw Zeeland. Hier verkopen ze gebroken koekjes voor een veel lagere prijs iets wat een backpacker graag hoort :). Nadat iedereen zijn voorraad had ingeslagen zijn we naar Christcurch gereden. Hier kwamen we rond 5 uur aan en besloten om de oude cathedraal te bezoeken. In 2011 is er in christcurch een aardbeving geweest van een 6.8 op de schaal van rigter maar helaas lag christcurch midden in het epicentrum daarvan en is de stad totaal verwoest hierdoor. De cathedraal die wij hebben bezichtigd was nog niet herstelt vanwege financiële redenen en zo is het met de hele stad. Je ziet heel grote nieuwe mooie luxe hotels en daarnaast allemaal kale paviljoens. Een heel gek gezicht en voelt daarom ook wel alsof je door een gost town loopt.

Dag 29
Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg omdat we van christcurch naar Nelson rijden. Normaal gesproken zouden we naar Kaikoura gaan waar de mogelijkheid hadden om met dolfijnen te zwemmen. Helaas door de grote aardbeving van 3 weken geleden kan je haast zeggen dat er geen kaikoura meer is en dus ook geen weg er naar toe en dus is besloten om de route te wijzigen naar Nelson. Hier kwamen we eind middag aan en hebben we nog een kleine wandeling gemaakt om onze benen te strekken.

Dag 31
Vandaag zouden we rond 09:30 naar Picton vertrekken om een veerboot naar het noorden te nemen. De chauffeur kwam gister avond met het feit dat hij een rivier had gevonden waar je in kunt zwemmen en waar een touw is waardoor je in het meer kunt slingeren. Tijdens de busrit had hij verteld dat hij zoveel mogelijk ja tegen dingen wilt zeggen en we kregen hem zo ver dat hij ons s'ochtends vroeg ons daarheen bracht. Hier zijn we zeker wakker door geworden en kwamen we fris en fruitig weer terug in het hostel waar e snel onze spullen pakte en in de bus konden richting de veerboot. We hadden de veerboot van 2 uur en de terug rit duurt ongeveer 4 uur. Ik heb natuurlijk weer een film gekeken en kwamen we rond 18:00 in Wellington aan.

En toen zat het Zuid eiland er toch echt op sad face, maar gelukkig heb ik nog een week in het noordeiland :)

Sweet as

Famke

  • 13 December 2016 - 15:07

    Marion:

    Hoi Famke,

    Mooi verslag maar al lezend denk ik: hoeveel kilometer heb je al gelopen ?
    Heb je een stappenteller ?
    Het is echt een geweldige trip, en het mooie is, hij is nog lang niet klaar.
    Ben echt wel een ietsie pietsie jaloers.
    Tot je volgende verslag.

    Groetjes
    Marion

  • 14 December 2016 - 09:53

    Famke P.l Van Der Molen:

    Haha ik denk dat ik al heel wat kilometers gelopen heb ondertussen Marion :) ik heb toevallig een stappenteller en die geeft aan dat ik rond de 20.000 stappen per dag zit!! Leuk om te zien dat je mijn blogs leuk vind om te lezen, doe ik het niet voor niks ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 34770

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: