Bestolen + Tsunami waarschuwing! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Bestolen + Tsunami waarschuwing! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Bestolen + Tsunami waarschuwing!

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

03 April 2014 | Chili, Valparaíso

Hallo iedereen,

Hier weer een update van twee grote evenementen die ik deze week heb meegemaakt.

Bestolen!
Afgelopen vrijdag gingen we met z'n alle lunchen in een restaurant. Ik had mijn tas naast me neer gezet, wat niet zo handig idee is als je in Zuid-Amerika bent. Ik wou iets uit mijn tas halen toen ik merkte dat ie weg was. Mijn portemonnee met visum, sleutels en iphone weg. Ik heb dus geen Wattsapp meer en kan ook geen sms meer ontvangen. Gelukkig heb ik al vaker gereist en had ik mijn pinas er niet inzitten en ook niet al mijn geld.
Ik besloot om aangifte te doen ook vanwege verzekerings redenen. Samen met Rodrigo en Jeanet gingen we naar het politiebureau. Hier werden we gelukkig heel snel geholpen. Maar ik was even vergeten dat we met Chilenen te maken hadden. Wat normaal gesproken in 5 minuten kan hebben we nu twee uur over gedaan. Maar ook als was de reden waarom we daar zaten niet leuk, ik heb heel erg gelachen. Op een gegeven moment had hij de naam van het restaurant nodig. We kregen meteen de vragen: Waar ligt dat? Wat kan je daar eten? Is het een beetje betaalbaar? en natuurlijk: Was het lekker? Je kan misschien voorstellen hoe de rest ging. Omdat het ondertussen al 6 uur was konden we niet naar de internationale politie voor mijn visum.
Afgelopen maandag hadden de kinderen maar een halve dag les waardoor ik s'middags naar de internationale politie kon. Dit keer samen met Rodrigo en Corona. Ik was heel erg benieuwd hoe lang dit ging duren aangezien het best een belangrijk papiertjes is en de aangifte al twee uur duurde. Nou mensen ik kan je vertellen binnen 2 minuten stonden we weer buiten. jaja, ik hoefde niet eens een kopie van mijn aangifte te laten zien.

Tsunami waarschuwing!
Voor de mensen die geen facebook hebben of die niet op nu.nl hebben gekeken zal ik eerst even een korte feitelijke samenvatting geven.

Gisteren avond was er een aardbeving van 8.2 op de schaal van richter tussen Arica en Iquique. Deze was 10 km van de kust vandaan, vanwege een tsunami gevaar moesten de bovenste twee regio's van Chile evacueren.
Rond 9 uur kreeg Corona en Willy op hun telefoon een alarm SMS van de president van Chile dat we moesten evacueren. Op dat moment wisten we niet of het een grap was en als het geen grap was waarom. Deze vraag werd heel snel beantwoord, want nog geen twee minuten later waren er allemaal politie, militairen en brandweer met grote microfoons over de straat aan roepen dat iedereen moest evacueren vanwege tsunami gevaar. We hebben toen snel onze tas gepakt met water, koekjes en onze paspoort en zijn naar boven gelopen. We zijn naar een punt gelopen waar we de zee konden zien en een grote verzamelplek was. Hier was het wachten totdat we te horen kregen dat het weer veilig was. Terwijl we daar stonden te wachten heb ik de straten nog nooit zo leeg gezien, wat echt bizar was. Daarnaast heb ik ook nog nooit zoveel auto's met sirenes gezien.
Tegen 1 uur s'nachts kregen we te horen dat we nog 6 uur moesten wachten. We hadden ondertussen ook regelmatig contact met mensen van de YMCA omdat ze zorgen maakten. Toen ze dit nieuws hoorde, hadden ze geregeld dat we bij een werknemer konden slapen. We werden toen met de auto naar de YMCA gebracht waar we heel snel wat spullen konden pakken om vervolgens weer naar hoger op te gaan.

Toen we hier aankwamen om 2 uur s'nachts kregen we eerst thee om warm te worden want het was freaking koud. Ook had ze scrambled eggs gemaakt zodat we wat konden eten. Daarna kregen we te horen dat er twee in dat huis konden slapen en de andere twee moesten bij zijn dochter slapen. We waren met z'n vieren want Hannes was veilig bij zijn vriendin en Jeanet was bij veilig bij vrienden. We kregen ook te horen dat we om half 8 weer werden opgehaald. Dus we konden van half drie tot 7 uur slapen. De volgende ochtend konden we weer naar huis en heeft iedereen eerst nog een paar uur in ons eigen bed geslapen, En daarna was alles weer zoals het altijd was, want uiteindelijk heeft Valparaiso niks gemerkt van de hele aardbeving of tsunami. Het verkeer was weer op volle toeren, alle winkels waren weer open en in de YMCA stond de muziek weer op volle toeren.

Ik hoop dat ik jullie zo een beetje een beeld hebben gekregen wat ik heb meegemaakt :D.

Vanuit het nog steeds zonnige Valparaiso,

Famke

  • 03 April 2014 - 07:06

    Freya:

    Lieve Famke,
    Wat maak jij veel mee zeg, in een korte tijd. Lijkt me heel apart om geëvacueerd te worden, omdat er een tsunami dreigt. Ik hoop dat je het ook nog steeds naar je zin hebt op stage? Hoe gaat de taal je af? Ik mis je wel hoor!
    Liefs Freya

  • 03 April 2014 - 10:04

    Mick:

    Gelukkig dat de stad niet geraakt was door de tsunami :). Alles nog veilig op zijn plek.
    Ook al had het wel weer een hele ervaring geweest, als je dat had kunnen zien!

    Klinkt awesome, zo'n tijd in het buitenland. Door jou kan ik nu helemaal niet meer wachten op de wereldreis welke ik over anderhalf jaar (pas) ga maken!

  • 03 April 2014 - 20:15

    Marijke:

    Wooooowww wat spannend!! Toen ik wakker werd en journaal zag moest ik direct aan jou denken! Dat jij dat ook weer mee moet maken, niks is te gek voor Famke! Gelukkig geen tsunami en aardbeving! liefs!

  • 04 April 2014 - 19:06

    Famke:

    Freya: Ik heb het zeker nog steeds naar mijn zin! Mijn Spaans gaat alleen nog heel langzaam dus heb de aankomende twee weken weer Spaanse les. Ik zit af en toe wel in een dipje maar dat hoort er allemaal bij :)

    Mick: Ik wist helemaal niet dat je een wereldreis ging maken! Waar ga je allemaal heen?

    Marijke: Dankjewel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 34778

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: