valparaiso, buenos aires en santiago - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu valparaiso, buenos aires en santiago - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

valparaiso, buenos aires en santiago

Door: famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

05 Juli 2014 | Chili, Valparaíso

hallo iedereen,

aangezien ik weet dat een aantal van jullie graag op de hoogte wouden blijven van mijn reis, hier dan eindelijk een update :D

Maandag 23 juni
vandaag heb ik om 10 uur in de ochtend opgehaald. Daarna zijn we snel met de bus en micro naar vina del mar gereisd. want zoals elke nederlander weet was toen de wedstrijd nederland-chili. We hebben uiteindelijk de eerste 20 minuten gemist maar we hebben het gekeken met de andere vrijwilligers en twee medewerkers van de YMCA. Na de wedstrijd hebben we met zn alle geluched. vervolgens waren we beide moe en hebben we op bed gelegen en lekker bij geklets aangien het 6 maanden geleden was dat ik haar had gezien. savonds hebben we nog even de stad doorgelopen en zjin we gaan slapen.

dinsdag 24 juni
vandaag was Valparaiso aan de beurt. we hebben de hele dag door valparaiso gelopen en heb ik haar alle dingen laten zien die leuk waren om te zien. Ik heb haar ook de school laten zien waar ik de afgelopen 4 maanden ben heb stage gelopen. we hebben bijna alles gelopen deze dag en aan het einde van de dag waren onze voeten beide moe en hebben we gezellig met team amerika een filmpje gekeken.

woensdag 25 juni
vandaag stond con con en vina de mar op het programma. We zijn eerst naar de grote duinen van con con geweest waar we als kleine kinderen de duinen af zijn gerend. daarna zijn we naar het strand geweest in con con en hebben we de beste zee empanadas gegeten. na onze lunch hebben we nog even naar de surfers gekeken en vervolgens zijn we naar vina de mar gegaan. hier hebben we allen kastelen en paleisen gezien ook al stellen die niet zoveel voor als je europa gewend bent. daarna zijn we weer terug gegaan naar valparaiso waar we weer lekker rustig aan onze avond hebben doorgebracht.

donderdag 26 juni
vandaag stond het huis van pablo neruda op het programma. dit is een hele bekende dichter uit chili die drie huizen heeft die heel bijzonder zijn ingericht. ik was al naar het huis in isla negra geweest dus vond het wel leuk om dit te kunnen vergelijken. na het museum hebben we onze tassen gepakt want we hadden onze vlucht naar buenos aires. wat dus een lekker reisdag zal worden aangezien we ook nog naar santiago moesten waar onze vlucht van vertrok. eenmaal s´avonds laat aangekomen in het hostel bleek onze reservering gecanceld te zijn en moesten we nog naar een ander hostel. maar uiteindelijk om half twee konden we dan naar bed :D

vrijdag 27 juni
vandaag was onze eerste dag in BA en wouden we dus de typische toerischte dingen gaan bezoeken. we hadden ook gehoord dat er een gratis wandel tour door de stad was maar daar waren we te laat voor. we besloten om die de volgende morgen te pakken en nu dingen te zien die we niet tijdens de tour zouden behandelen. we hebben de metro gepakt naar de boutanic garden en vanaf daar zijn we langzaam terug gelopen naar ons hostel en natuurlijk de toeristische dingen in die area meegepakt. we hebben weer lekker veel gelopen en waren helemaal kapot. we hebben toen boodschappen gedaan en hebben in het hostel gekookt en op tijd naar bed want morgen zal weer een dag zijn waar we veel zouden lopen.

zaterdag 28 juni
vandaag begonnen we dus met de wandel tour. gelukkig waren er ook andere mensen waardoor we tussendoor ook met hun konden kletsen en hun verhalen konden horen, want ieder heeft zn zijn eigen verhaal :P. gisteren kwamen we erachter dat een oud klasgenootje van myrte nu in BA woont. we hebben haar na de wandel tour ontmoet en zijn toen naar een buurt gegaan die niet heel toeristisch is. maar de wijk was wel heel gezellig en had heel veel art wat je veel minder heb in BA dan in Valpo. we hebben toen rondgelopen, een koffie getrokken en zijn daarna uiteten geweest. zoals jullie weten eten ze in Zuid Amerika heel laat dus we begonnen om 8 uur een restaurant te zoeken en waren om 12 uur thuis.

zondag 29 juni
vandaag stond tigre op het programma. dit is een stadje wat 40 km boven BA ligt en heel bekend is vanwege haar delta werken. we zijn hier met de trein heen gegaan, wat ongeveer een uur duurde. omdat tigre zo bekend is vanwege haar delta werken hebben we een boot tour genomen om dit te zien. het deed met heel erg denken aan giethoorn met een tropische invloed. daarna zijn we in een restaurant gaan zitten want zoals jullie misschien nog weten was vandaag nederland-mexico. ook al zitten we aan de andere kant van de wereld we kunnen natuurlijk geen enkele wedstrijd missen van ons elftal. na de wedstrijd hebben we nog wat rondgelopen en hebben we vervolgens de trein terug gepakt. omdat we vrij vroeg thuis waren besloten we om savonds wat rond te lopen en zijn we op een gegeven moment in een restaurant beland waar we avond gegeten hadden. hier konden we op de kaart kijken waar we eigenlijk waren want we hadden geen idee :D. uiteindelijk zijn we makkelijk terug gekomen in het hostel.

maandag 30 juni
vandaag wouden we eigenlijk een dagtrip maken naar colonia maar omdat we de boot ticket toch wat te duur vonden hebben we dit geskipt en zijn hebben we een fiets gehuurd (gratis) en zijn we naar de begraafplaats geweest. de begraafplaatsen zijn in zuid amerika veel groter en hier zijn de grafstenen of eerder gezegd huizen een status symbool. naar de begraafplaats hebben we een metro genomen naar een gedeelte van de stad waar we nog niet geweest waren. hier vonden we een winkelcentrum waar een starbucks was. het grappige is dat de starbuck in BA veel goedkoper is dan in nederland dus ja we moesten toen daar wel een koffie drinken natuurlijk. vervolgens zijn we langzaam terug gelopen naar ons hostel waar we vervolgens gekookt hebben en vroeg naar bed zijn gegaan want we moesten kneite vroeg op voor ons vliegtuig naar santiago.

dinsdag 1 juli
om 5 uur sochtends ging onze wekker en hebben we een bus genomen naar het vliegveld. gelukkig rijden de bussen in BA 24/7 dus dat was super makkelijk. uiteindelijk aangekomen in santiago hadden we nog geen hostel geboekt. we hebben toen een uur lang gezocht naar een plek die wifi had zodat we hostels konden opzoeken. toen we eindelijk iets gevonden hadden konden we een hostel zoeken. we kwamen om 2 uur in het hostel aan en we zagen dat er om 3 uur weer een gratis wandel tour begon. aangezien we gedurende de reis heel veel hadden gezeten besloten we dat het goed was om de eerste dag meteen de tour te doen. we hebben tijdens deze tour van alles meegekregen over het land chili en over de gebouwen in santiago. we hadden tijdens deze tour een meisje ontmoet waar we na de tour mee uit eten zijn geweest. we gingen naar een restaurant waar ze typische chileense diches serveerde aangezien myrte die nog nooit gehad had.

woensdag 2 juli
vandaag hebben we als eerste geshopt. aangezien we vrouwen zijn moet dat natuurlijk een keer gebeuren :P na het shoppen zijn we naar de centrale markt gelopen waar ze echt alle soorten vis hebben. maar omdat dit super toeristisch is waren we er al gauw weer uit. in ons hostel hadden ze ook verteld over een groente markt die echt typisch is voor de lokale mensen. we besloten om hier heen te gaan en hebben van allerlei groente gekocht zodat we savond een lekkere salade konden maken. hier hebben we alle engels en spaanse woorden voorbij horen komen voor mooie vrouw. dat krijg je als je twee meiden bent en je komt in een gedeelte waar geen toeristen komen, maar het had ook wel wat grappigs. daarna zijn we naar het pablo neruda huis gelopen want hij heeft er ook een in santiago. en aangezien ik al naar de andere twee was geweest kon ik deze natuurlijk niet overslaan :D. savonds hebben we onze salade gemaakt en lekker geklets met alle ander hostel bewoners. wat in dit hostel super grappig is, is dat we kennelijk de enige meiden zijn dus aandacht komen we niet tekort :P

donderdag 3 juli
vandaag zijn we naar het museum van human rights en memory. hier hebben we de geschiedenis meegekregen van chili. gelukkig hadden we een audio guide in het engels want de rest van het museum was alles in het spaans. na het museum zijn we naar san cristobal gelopen. dit is een berg waar boven op een beeld van maria staat. dit beeld is 7 meter hoog. je kon met een soort kabbelbaantje omhoog. de meeste toeristen gaan met het kabelbaantje omhoog en weer naar benenden. maarja wij zijn geen normale toeristen dus we zijn met het kabel baantje omhoog gegaan en zijn naar beneden gaan lopen. we liepen eerst heel saai over een weg en besloten op een gegeven moment een soort van pad in te gaan, geen idee of dit ons beneden zal bregen. gelukkig kwamen we op een gegeven moment benenden uit, totaal uit de richtig maar dat maakte niet uit :D. aamgezien we geen zin hadden om te koken zijn we weer in een restaurant gaan eten. je moet wel begrijpen dat hier in zuid amerika de restaurants een stuk gekooper zijn dan in nederland want we blijven natuurlijk arme studenten.

vrijdag 4 juli
vandaag hadden we een tour geboekt genaamd snow en wine. we werden om 8:30 opgehaald en zijn toen naar de sneeuw in het andes gebergte gegaan. hier heb je een heel bekend ski oort genaamd valle nevada. hier zijn we even geweest en daarna zijn we iets naar beneden gereden om in een restaurant een wijn proeverij te hebben. na de wijn zijn we naar een sneeuwvlakte gegaan waar de kinderen konden spelen. we waren namelijk met een een gezin uit brasilie die nog nooit sneeuw hadden gezien. ik kan niet omschrijven hoe leuk het was om hun gezichten te zien!! hierna zijn we weer naar huis gegaan en kwamen we om 6 uur thuis. de rest van de avond gaan we lekker chillen in het hostel want morgen hebben we weer een vroege vlucht naar arica. Dit ligt helemaal in het noorden van chili. hier zullen we niet eens een nacht verblijven en zullen we door reizen naar la paz. bolivia.

nou nu zijn jullie in ieder geval op de hoogte van wat wij gedurende deze anderhalve week hebben gedaan. zoals je kan lezen hebben we lekker veel gedaan, en heb ik natuurlijk niet alles kunnen opschrijven. ik dacht dat dit al wel lang genoeg was :P

vanuit het koude santiago,

Myrte en Famke

• 05 Juli 2014 - 08:10

Stella:

Meiden, dat is inderdaad een heel lang reisverslag. En super leuk om te lezen. Jullie doen dingen waar ik jaloers op ben. Ik ben ook super benieuwd naar de foto's van jullie reis door zuid-Amerika. Famke, krijgen we na al die wijn tours nog wijnadvies? Welke wijn moeten we uit zuid Amerika kopen? Geniet er nog van de komende weken. Liefs, Stella

• 05 Juli 2014 - 08:35

Freya:

Lieve Famke en Myrte,

Weer erg leuk om te lezen, nog veel plezier de komende tijd.

Liefs Freya

• 06 Juli 2014 - 12:05

Wea:

Lieve Famke en Myrte,

Wat geweldig , zo'n uitgebreidt reisverslag .we hebben er weer van genoten.
    We wensen jullie , ook voor het vervolg van deze vakantie, heel veel genoegen.
    Wat heerlijk om samen zoveel moois en interessants te zien.
    Wees voorzichtig en een goede reis verder.

veel liefs en groetjes van opa en oma

• 15 Juli 2014 - 14:35

Marion Rodenburg:

woorden schieten te kort om te zeggen wat een belevenissen !!!!!!!!!!!!!!
    en wat betreft jaloers zijn zoals Stella aangaf nou reken maar dat ik ook jaloers ben hoor.
    dacht al aardig wat gezien te hebben en een moordend tempo is me ook niet vreemd maar jullie overtreffen alles.
    echt super leuk om jullie verslagen te lezen !!!
    hoop dat jullie het volhouden ( zo af en toe te mailen natuurlijk) tot het einde van deze SUPER reis.

groetjes
    Marion