Spaanse les - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Spaanse les - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Spaanse les

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

18 Februari 2014 | Chili, Valparaíso

Hallo iedereen,

Hier weer een update uit Chili :D.

Vorige week was mijn eerste echt "werk week". Dit betekent dat ik 's ochtends Spaanse les heb. Daarna met de kinderen en de leiding lunch. En daarna is er elke middag een ander programma voor de kinderen.

De eerste week Spaanse les was vermoeiend. Dit komt omdat ik heel erg moet switchen. Daarnaast krijg je de Spaanse les van engels naar Spaans. Gelukkig is mijn engels goed en heb ik daar niet zoveel moeite mee maar anders was het echt wel moeilijk geworden. Ik heb ook gemerkt dat ik nog vrij veel franse er door heen gooi. Dit komt omdat er vrij veel woorden zijn die ze in het Frans ook gebruiken maar dan wel anders uitspreken. En de Duitsers onderling praten nog vrij veel Duits dus daar probeer je toch ook iets van te verstaan. Ik ben hier dus tussen vijf talen aan het switchen: Nederlands, engels, Spaans, Duits en Frans. En dan te bedenken dat mijn talenknobbel ergens bij noordpool drijft.

Met de kinderen is het echt super leuk. Ze weten dat ik geen Spaans kan maar dat weerhoud ze er niet van om naar me toe te komen en tegen me te praten. Daarnaast heb je twee wat oudere kinderen die me elke dag een aantal Spaanse woordjes leren, wat altijd leuke momenten zijn. Je merkt wel dat de kinderen hier in Chili heel anders worden opgevoed. Het is hier namelijk ook heel gewoon om de kinderen een pedagogische tik te geven. Daarnaast krijgen de kinderen ook veel minder aandacht van hun ouders dan in Nederland. Hierdoor merk je dat er veel kinderen met hechtingen problematiek rondlopen. De kinderen kruipen heel makkelijk op je schoot, of geven je knuffels omdat ze gewoon een beetje aandacht willen.

Dit is in het kort hoe mijn eerste week eruitzag en wat me daarin is opgevallen. Ook ben ik de afgelopen twee weekenden wezen kamperen. Maar daar zal ik de volgende keer iets over schrijven.

Vanuit het iets wat minder zonnige maar nog steeds warme Valparaiso.

Famke

  • 19 Februari 2014 - 09:51

    Joyce Lurvink:

    Nou, dat lijkt me erg lastig met al die talen. Mijn talenknobbel ligt net als die van jou op de Noordpool :). Fijn dat de kinderen je helpen met de woordjes. Geniet van je werkzaamheden die je met de kinderen gaat doen!

    Groetjes Joyce

  • 19 Februari 2014 - 14:46

    Nelly Smit-Odé:

    Lieve Michelle,

    Fijn te horen dat je het je bevalt.
    Maar al die talen lijkt me heel moeilijk.
    Maar jij slaat je er wel doorheen.

    Liefs oma

  • 20 Februari 2014 - 01:11

    Famke:

    Haha lekker verwarrend! Dus als je straks terug bent praat je een raar mengelmoesje waar iemand iets van snapt. Nee hoor grapje, het is nu waarschijnlijk nog enorm wennen maar straks praat je gewoon alleen nog maar Spaans. Ook met die Duitsers, leren zij het tenminste ook ;)

    Liefs!

  • 20 Februari 2014 - 02:31

    Famke P.l Van Der Molen:

    Nou snap ik er helemaal niks meer van! Eerst een reactie van de oma van Michelle die waarschijnlijk niet begreep dat dit niet Michelle haar blog is. En daarna een reactie van mezelf maar die ik niet heb geschreven. Het moet niet gekker worden in de wereld :P

  • 25 Februari 2014 - 20:35

    Wieneke:

    Hahaha Die reactie van "Famke" was van mij. Ik hoorde allang in bed te liggen dat zie je wel weer... Xx

  • 26 Februari 2014 - 18:57

    Manon:

    Haha, fam ik lach weer helemaal dubbel (A). Mijn talenknobbel die bij de Noordpool drijft. Ik zie je gezicht al voor je als je mij dat verhaal zou vertellen!! Maar wel zwaar wat je mee maakt. Maar overal zijn de kinderen spontaan hoor ik al!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 34768

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: