Chileense cultuur :D - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu Chileense cultuur :D - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Famke van der Molen - WaarBenJij.nu

Chileense cultuur :D

Door: Famke

Blijf op de hoogte en volg Famke

07 Februari 2014 | Chili, Valparaíso

Hallo iedereen,

Vandaag schrijf ik wat over de Chileense cultuur, aangezien die natuurlijk heel anders is als de Nederlandse cultuur. Ik kan ook een hele blog vol schrijven over wat ik allemaal gedaan heb maar dat komt later nog wel.

Wat mij al eerste opviel in de cultuur is dat iedereen meteen je vriend is. Als je elkaar tegen komt geef je elkaar altijd één kus. Dus het maak niet uit of je die gene één keer gezien hebt of dat het een goede vriend van je is. Dit was het aller eerste iets wat mij heel erg opviel en wat ook heel anders is als in Nederland.

Verder heb je hier ook vrij veel straathonden lopen. Daaruit kan je wel merken dat er armoede is in de stad. Maar zoals in vele grote steden heb je wel heel erg verschil in de verschillende stadsdelen. Zo is het centrum vrij normaal qua armoede. Maar als je de berg op gaat dan wordt het steeds armoediger. Dit kan je bijvoorbeeld heel goed zien in de wegen. Hoe hoger op de berg, hoe slechter de wegen.

Het transport hier is ook heel anders. Zo hebben hier micro's. Dit zijn busjes die een bepaalde route rijden door de stad. Ze hebben geen vaste tijden waarop ze rijden of opstap plaatsen. Deze busjes kosten ongeveer €0,50 om ergens heen te komen in de stad. Maar je heb ook de Collectiva (geen idee of ik het goed schrijf) wat een beetje lijkt op een taxi. Deze zijn iets duurder, maar rijden wel veel sneller omdat er niet steeds mensen in hoeven te stappen. Wel heb je dat er gewoon mensen bij kunnen komen als je bijvoorbeeld maar met z'n tweeën bent.

je kan hier ook niet het water uit de kraan drinken, wat opzich vrij vaak voorkomt buiten Europa. We hebben nu een filter waarin je dan het water doet, zodat je wel drinkwater krijgt en het dus niet steeds hoeft te kopen. Een ander ding is dat je niet het toilet papier door de wc kan spoelen. Dit was in het begin even wennen, maar dat gaat ook snel genoeg.

En als laatste in het engels van de Chilenen heel slecht. Je kan eigenlijk zeggen dat ze geen engels kunnen. Dit is wel grappig omdat ik merk dat ze me heel graag willen betrekken in hun gesprek, maar omdat ze geen engels kunnen lukt dat niet. En omdat ik nog niet echt Spaans kan is het voornamelijk luisteren en zoveel mogelijk proberen mee te krijgen. Vanaf Maandag zal ik voor drie weken elke dag 1,5 uur Spaanse les hebben. Dus dan zal mijn Spaans (hopelijk) goed vooruit gaan :D

Ik hoop dat jullie nu een beetje op de hoogte zijn van hoe het hier is qua cultuur. Ik wil namelijk ook niet te lange stukken schrijven, want heb zelf een hekel aan lange stukken lezen :D

Vanuit het nog steeds zonnige Valparaiso

-XXX- Famke

  • 07 Februari 2014 - 14:36

    Stella:

    Hé Famba-la-Bamba,

    Microbusjes, water koken en filteren, toiletpapier niet in de wc, armoede. Welkom in de Tropen! Al kakkerlakken in de douche op bezoek gehad? Al salamanders op de muur of plafonds gesignaleerd? Wel elke dag strak blauwe luchten en heerlijke temperaturen. En altijd vrolijke en aardige mensen. Wat een bofkont ben je toch met zo'n leuke stageplaats. Veel plezier dit weekend met je strand-kampeer uitje. -xxx-

  • 08 Februari 2014 - 12:14

    Manon:

    Hee Fam.

    Ik vind dit een prima lengte zo! Ghehe.

    liefs,

    manon

  • 08 Februari 2014 - 17:24

    Wietske:

    Hallo Famke,

    Geweldig zeg , zoals je ons mee laat genieten met alles wat je daar ziet en meemaakt.
    We blijven je "volgen" hoor !
    Veel liefs en groetjes van opa en oma.

  • 11 Februari 2014 - 11:09

    Angelique:

    Hey Fam,

    Super leuk om te lezen over de grote cultuurverschillen!
    Veel succes met het leren van spaans en ik wens je erg veel plezier!!

    x
    Angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Famke

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 881
Totaal aantal bezoekers 34783

Voorgaande reizen:

22 November 2016 - 22 November 2016

Nieuw Zealand

02 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Chili

01 September 2010 - 25 Juli 2011

High School

Landen bezocht: